Európai Szociális Alap pályázata
Európai Szociális Alap pályázata - alsó banner

Home office - az otthoni munkavégzés a dolgozók és a vezetők szemszögéből

A home office egyre több munkavállaló számára a mindennapi munkavégzés részévé vált. A Covid-járvány idején és azt követően jelentősen megnövekedett azoknak a dolgozóknak a száma, akiknek lehetősége adódott otthonról végezni a munkáját.

Digi-O c. projektünk keretében 2021 júniusa és szeptembere között különböző méretű magyar és osztrák cégek körében partnereinkkel online felmérést végeztünk. A felmérés egyik központi témája a home office volt. Munkavállalókat, dolgozókat, üzemi tanácsok tagjait, valamint vezető beosztású alkalmazottakat kérdeztünk arról, hogy ők hogyan élték meg és értékelik a home office-t.

A felmérésben részt vevő dolgozók és az üzemi tanácsok tagjainak mintegy 56%-a számára volt újdonság a home office lehetősége, 43%-uk számára kibővült, és mindössze 1,3% nyilatkozott úgy, hogy ez a lehetőség ugyanolyan mértékben állt rendelkezésre a világjárvány idején, mint korábban. A jövőre vonatkozóan viszont a válaszadók többsége (46,7 %) szeretne újra több időt tölteni a munkahelyén, míg 16% azt a választ adta, hogy egyáltalán nem szeretne a járvány után home office-ban dolgozni.

Home office képzés

A home office új munkavégzési forma, aminek kialakítását meg kell tanulni, például hogyan osszuk be az időt, amikor otthonról dolgozunk, hogyan kell használni a kapcsolattartási (Zoom, Teams stb.) eszközöket, mik a kommunikációs nehézségek az online megbeszélések során. Ugyanakkor a kérdőívet kitöltő dolgozóknak csak mintegy negyede (25,2%) nyilatkozott úgy, hogy home office témájában kapott képzést, míg közel 75% esetében ez nem történt meg, 23% pedig a „Nem, de hasznos lett volna” válaszlehetőséget adta meg.

Nyitott kérdést tettünk fel a home office témakörében tartott képzések tartalmára vonatkozóan. A 26 válasz mintegy 31%-a az online eszközök használatára vonatkozott. A „távmunka” (19,2%) és a „home office és az adatvédelem” (egyenként 15,4%) is előfordult tárgyalandó témakörként.

A felmérés azt mutatja, hogy a home office-t átlagosan pozitívabban élik meg az emberek, ha van képzési ajánlat hozzá, mint ha nincs ilyen lehetőség.

Home office során használt munkaeszközök

Munkahelyenként változó, ugyanakkor fontos kérdés, hogy a munkaadó milyen munkaeszközöket biztosít azoknak a munkavállalóknak, akik otthonról dolgoznak.
A felmérésből látható, hogy mindenekelőtt azokat a munkaeszközöket fizették a dolgozók, amelyek a legtöbb ember számára a magán (technológiai) infrastruktúrához tartoznak: elektromos hálózat, internetkapcsolat. Ezeket a magánjellegű hozzáféréseket a dolgozók a home office-ban töltött idő alatt szinte kizárólag anyagi ellentételezés nélkül használták. A nyomtatót és a tintát, ill. papírt (szükség esetén) is gyakran maguk a dolgozók biztosították saját erőből. A laptopok, ill. asztali számítógépek, okostelefonok és programlicencek esetében ennek éppen a fordítottja a jellemző. A kérdőívet kitöltő dolgozók és az üzemi tanács tagjai szerint ezeket sokkal inkább a vállalat biztosította.
Az is kiderült, hogy az Ausztriában dolgozók gyakrabban használnak otthoni munkaeszközöket home office-ban.



 

Rugalmasság, ellenőrzés, munkakörülmények

Érdekesség, hogy a megkérdezettek körében a rugalmasság megítélése ellentmondásos volt: Míg körülbelül háromnegyedük egyetért a rugalmas időbeosztásra vonatkozó állítással, addig kétharmaduk szerint a munka és a szabadidő összemosódik home office-ban.
Mintegy 60%-uk állítja, hogy nehézségekbe ütközik a kollégákkal való kommunikáció, és körülbelül 40%-uk állítja, hogy nem tartanak elegendő szünetet. Legalább egyötödük úgy érzi, hogy legalább részben felügyeli őt a munkáltató, ha elmegy otthonról, 15% pedig arról számolt be, hogy a technológiai felszerelés hiánya korlátozza a munkáját.
Amikor a home office-ban uralkodó munkakörülményekről (elegendő hely, megfelelő bútorok, elegendő nyugalom) kérdeztük a résztvevőket a szokásos munkahelyi körülményekhez képest, körülbelül 31% (sokkal) jobbnak, 47% pedig (sokkal) rosszabbnak ítélte azokat. Emellett a válaszadók körülbelül egyharmada számára a munkakörülmények a két helyen egyformák.

Home office a menedzsment szempontjából

A megkérdezett menedzserek majdnem mindegyike szeretné megtartani a home office lehetőségét a világjárvány után is, alig kétharmaduk azonban azt akarja, hogy a dolgozók legalább részben térjenek vissza a vállalathoz dolgozni. További mintegy 9%-nál szeretnék a home office lehetőségét ugyanolyan mértékben fenntartani, mint a világjárvány idején. Csak a válaszadók alig 7%-a nem szeretné többé felajánlani ezt a lehetőséget a világjárvánnyal kapcsolatos korlátozások megszűnésével.

A vezetők több mint 80% egyetért vagy nagyon egyetért azzal az állítással, hogy sem a termelékenység, sem a dolgozókkal való kommunikáció nem szenvedett csorbát a home office miatt. Ugyanakkor 40% azon a véleményen van, hogy a home office-ban dolgozók irányítása nehezebb.
A menedzsment szempontjából a legjobb technológiai megoldások megtalálása csak az esetek egyötödében jelentett problémát.

A tanulmány teljes leírása, valamint a Digi-O c. projekt részletes bemutatása itt érhető el: Digi-O

lapozás a további cikkekhez

Vas Megyei Kormányhivatal Társadalombiztosítási és Foglalkoztatási Főosztály
Oladi Általános Iskola
Pannon Novum Nonprofit Kft.
Vas Megye és Szombathely Város Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítványa
Limex Kft.
Váci Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nők a központban
IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft.
Régiofókusz Kft.
SOS Gyermekfalu Kőszeg
Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
Ugrás a lap tetejére